Veel gestelde vragen

Hoe zit het met de administratieve rompslomp?

Wij beperken de administratie voor u tot een absoluut minimum. Zo nemen wij de grootste administratieve taak – het aanleveren van de juiste gegevens aan de nieuwe energieleverancier – voor onze rekening. Hieronder het eenvoudige administratieve proces na het sluiten van de goedkopere energieovereenkomst:

  1. U ontvangt een bevestiging per email en/of brief waarin is vermeld wie de energieleverancier is, voor welke duur het contract geldt en tegen welk tarief wordt geleverd.
  2. U ontvangt van de nieuwe of huidige energie-aanbieder een bericht waarin alle details, tarieven en voorwaarden worden bevestigd.
  3. Accepteert u het aanbod, dan ontvangt u het verzoek om de meterstanden door te geven via internet of antwoordkaart.
  4. U ontvangt van uw oude of huidige energiemaatschappij een bevestiging dat zij de levering beëindigen en een afrekening van uw voorschotten.

Regelt Zakelijk Garant écht alles?

Wij nemen de overstap naar een goedkopere energiemaatschappij geheel uit handen. Weet u niet hoeveel energie u verbruikt? Geen probleem raadpleegt u dan even uw jaarrekening dan zijn deze gegevens zo te raadplegen. Wij raden u wel aan om straks een goede vergelijking te maken, al is het maar om versteld te staan van het verschil.

Kan ik mij ook aanmelden bij Zakelijk Garant als mijn contract nog niet is beëindigd?

Ja! U kunt zich gewoon aanmelden en aan onze collectieven meedoen als u nog een contract heeft lopen. Uw huidige energieleverancier kan u wel een boete opleggen. Deze boete is laag als het contract bijna afloopt. Is uw contract nog enkele jaren geldig? Dan kan de boete oplopen tot een flink bedrag. Omdat wij willen voorkomen dat u een flinke boete krijgt, bieden wij de mogelijkheid om het nieuwe contract te laten ingaan op het moment dat uw oude contract eindigt. We hanteren hier wel een periode van ongeveer 4 maanden voor. We bellen u dan graag nog eens terug om op het juiste moment dan even te kijken. Overigens blijkt de boete in veel gevallen lager dan wat u aan besparing wint, waardoor een overstap nog steeds voordelig is. Wij gaan dit graag voor u na.

Ik wil alleen voor elektriciteit of gas meedoen. Is dat mogelijk?

Bij Zakelijk Garant is dat zeker mogelijk. Maakt u gebruik van stadswarmte? Of wordt in uw complex de verwarming centraal geregeld? Dan kunt u ervoor kiezen alleen elektriciteit af te nemen. Hierin onderscheiden wij ons, want de meeste energiecollectieven hebben alleen een dual fuel-propositie (elektriciteit én gas).

Profiteren al mijn vestigingen van goedkope energie?

U kunt met meerdere aansluitingen deelnemen aan het energiecollectief. Met Zakelijk Garant zijn al uw vestigingen verzekerd van goedkope energie.

Waarom levert collectieve inkoop zoveel besparing op?

Door energie collectief in te kopen, creëren wij een groot volume aan kWh’en/M3’s. Hierdoor hebben wij een zeer sterkte onderhandelingspositie op de energiemarkt en kopen we energie voordelig in. Koppel daaraan onze kennis op het vlak van inkoop dan weet u waarom wij u zo’n scherp tarief kunnen garanderen.

Hoeveel kan ik op mijn zakelijke energierekening besparen bij Zakelijk Garant?

Dat verschilt per bedrijf en is onder andere afhankelijk van uw huidige en toekomstige energieverbruik. Voor sommige organisaties hebben wij een kostenbesparing gerealiseerd van wel 25%, terwijl andere ondernemingen 10 tot 15% minder voor hun energie betalen. Wilt u weten hoeveel u kunt besparen op uw energiefactuur? Vraag dan vrijblijvend een berekening aan.

Hoelang duurt een overstap van leverancier?

Over het algemeen duurt een overstap ongeveer een maand. Een en ander is afhankelijk van het moment waarop uw nieuwe of huidige leverancier het zogenaamde switchverzoek indient bij uw netbeheerder en natuurlijk van de gewenste overstapdatum.

Hoe weet mijn nieuwe energieleverancier wanneer mijn huidige contract afloopt?

De energieleveranciers zijn aangesloten op het Contract Einde Register (CER). De energieleveranciers houden hier samen een databank bij met alle lopende energiecontracten. In de databank staat de einddatum, opzegtermijn en de verlengperiode.

Kan het zo zijn dat ik zonder energie kom te zitten tijdens een overstap?

Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u zich aanmeldt bij een nieuwe energieleverancier, dan regelen de energiebedrijven de rest. Geef wel tijdig uw meterstanden door wanneer daarom gevraagd wordt.

Wanneer weet ik precies wat ik per maand ga betalen?

U krijgt uw exacte voorschotbedrag pas later te horen, na het doorgeven van de meterstanden. Dit is vrijwel gelijktijdig met aanvang van de levering. Uiteraard kunnen wij dit wel voor u berekenen op basis van uw daadwerkelijke verbuik. Het uiteindelijke voorschot kan hiervan afwijken, omdat er gerekend wordt met het standaard jaarverbruik, zoals opgegeven door je netbeheerder.

Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

De nieuwe energieleverancier kijkt naar het historisch verbruik op uw adres. Mocht u net verhuisd zijn naar een nieuwe woning dan wordt er naar het verbruik van de vorige bewoners gekeken.

Wat is een enkele meter?

Als u een enkele meter hebt, betekent dit dat u voor de elektriciteit dal/piek of nacht/dag hetzelfde tarief betaalt. Dit wordt vaak het normale tarief genoemd.

Wat is een dubbele meter?

Als u een dubbele meter hebt, betekent dit dat u een piek-/dal- of een hoog-/laagtarief hebt. De netbeheerder bepaalt welk dubbeltarief gebruikt wordt in uw regio. Hoog-/laagtarief is van toepassing in heel Nederland met uitzondering van Noord-Brabant, Limburg en enkele regio’s daarbuiten. Het laagtarief geldt op werkdagen van 23:00 tot 07:00 uur, weekenden en nationaal erkende feestdagen. Piek-daltarief is van toepassing Noord-Brabant, Limburg en enkele regio’s daarbuiten. Het daltarief geldt op werkdagen van 21:00 tot 07:00 uur, weekenden en nationaal erkende feestdagen.

Wat is een EAN-code?

De EAN code is een uniek getal wat op uw gas- of elektriciteitsaansluiting is vermeld. Dit unieke getal bestaat uit 18 cijfers en is door de netbeheerder vastgesteld. Deze EAN-codes zijn nodig voor de communicatie tussen de netbeheerder en de energieleverancier. Het EAN-code kunt u vinden op: www.eancodeboek.nl. Op deze website kunt u ook zien wie uw netbeheerder is.

Wat zijn netwerkkosten?

Netwerkkosten zijn kosten die de energieleverancier namens de netbeheerder in rekening brengt. Deze kosten bestaan uit: kosten van de meetdienst en systeemdienst, vergoeding voor het transport van energie via het netwerk en voor de aansluiting op het netwerk van uw lokale netwerkbeheerder.

Waaruit bestaat mijn energierekening?

Op uw energierekening staat het bedrag dat u verschuldigd bent aan uw leverancier voor het gas en de elektriciteit die u verbruikt. Uw energierekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. Alleen de leveringskosten zijn niet vastgesteld door de overheid, de overige kosten worden (jaarlijks) vastgesteld door de overheid. De leveringskosten zijn dan ook de kosten die sterk kunnen verschillen per leverancier en waarop u dus kunt besparen door de juiste leverancier te kiezen

Wat kost mij de keuze voor een nieuwe of andere leverancier of contract vorm?

Nee, bij Zakelijk Garant is alles vrijblijvend en kosteloos. Wij zoeken dit namelijk exact voor u uit bij uw huidige leverancier en zo zorgen wij ervoor dat overstappen kosteloos is en ook de besparing die we realiseren is kosteloos. Wel is het zo dat wij een vergoeding van de leverancier ontvangen wanneer iemand daadwerkelijk de overstap of switch maakt.